Robs Blog: Het gezicht van de UHT
Vandaag is een spannende dag. Ik ga op bezoek bij Toeslagen, en in het bijzonder bij de afdeling UHT (Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen). Ik heb daar een gesprek met Jan de Beer en Ingrid Wijks. Ingrid werkt via Verder als Persoonlijk Zaakbehandelaar, en Jan de Beer is afdelingshoofd Herstel Kinderopvangtoeslag. Ik ben heel benieuwd hoe Ingrid het doet, wat Jan van haar vindt en hoe zowel Ingrid als de UHT omgaan met de politieke en maatschappelijke druk.
De Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) werd in 2021 opgericht als onderdeel van Toeslagen om de kinderopvangtoeslagaffaire af te handelen en gedupeerde ouders te ondersteunen. In 2023 werkten er ongeveer 1.800 mensen bij UHT, hoewel dit aantal kan variëren naarmate het herstelproces vordert. UHT werkt aan het verbeteren van de snelheid en de menselijkheid van het herstelproces, maar kampt met uitdagingen zoals complexe dossiers, capaciteitsproblemen, technische IT-kwesties, heel veel onderzoekswerk voor alle bijna 70.000 ouders en de emotionele impact op gedupeerden.
De publieke opinie over UHT is gemengd. Positieve geluiden gaan over de geboden hulp en de inspanningen om transparanter te werken. Kritiek richt zich vooral op de traagheid, bureaucratie en de onvoldoende aandacht voor de menselijke kant van de affaire. De media brengen regelmatig verhalen over gedupeerden die nog wachten op hulp, wat de negatieve publieke perceptie versterkt. Politici stellen ook vragen over de effectiviteit en voortgang van UHT, wat leidt tot druk op de overheid om het herstelproces te verbeteren en sneller resultaten te boeken.
We nemen plaats in een gezellige ruimte, en Jan wil meteen vertellen hoe trots hij is op UHT. Ik rem hem af en geef aan dat ik natuurlijk eerst wil weten hoe Ingrid het doet.
Jan: “Ingrid is een zeer fijn persoon en ligt goed in de groep. Ze is secuur in haar werk en heeft veel aandacht voor de gedupeerden. Ze heeft haar werk op orde, en we zijn heel blij dat ze er is. Ingrid is een mooi visitekaartje voor jullie bedrijf. Als een gedupeerde zich aanmeldt bij UHT, mogen ze blij zijn dat Ingrid hun Persoonlijk Zaakbehandelaar is!”
Ingrid glimt van trots en weet zich bijna geen houding te geven. Ik vraag haar hoe ze het zelf ervaart.
Ingrid: “Ik heb het hier enorm naar mijn zin. De doelgroep spreekt me aan, en ik vind het fijn dat ik mensen kan helpen die flink in de problemen zijn gekomen door de affaire.”
Hoe ervaren jullie de druk en soms ook de negativiteit vanuit de samenleving, en hoe gaan jullie daarmee om? vraag ik aan beiden.
Jan: “De organisatie moest zeer snel worden opgebouwd, en dat ook nog in coronatijd. Natuurlijk zijn er fouten gemaakt, maar daar hebben we van geleerd. Het was een zoektocht naar structuur, maar alle focus lag op het helpen van de gedupeerden. Als we nu terugkijken op wat er is gebeurd, maakt me dat dankbaar. Wij hebben inmiddels 50.000 ouders duidelijkheid gegeven of ze gedupeerd zijn. We noemen dat een definitieve beoordeling. Een enorm aantal, en we verwachten echt dat we de datum van 31 december 2025, wanneer alle bijna 70.000 aanvragen definitief beoordeeld moeten zijn, zullen halen. We zijn ons blijven focussen op wat we moeten doen en hebben onze medewerkers goed kunnen ondersteunen met opleidingen en steeds beter worden in het werk. Maar het allerbelangrijkst is dat we onze medewerkers, zoals Ingrid, vertrouwen geven en dit ook steeds blijven uitspreken.”
Ingrid: “Natuurlijk heb ik last gehad van sommige opinies, maar het leidde me niet af van de hulp die ik kon bieden. Ik concentreer me op de gedupeerde, luister naar ze, neem de tijd voor ze, en begeleid hen geduldig door het proces dat moet worden doorlopen. Ik ben er voor hen en hen alleen, zeg ik soms. Ik heb ook goede contacten onderhouden met de gemeenten, waar de brede hulpvraag werd opgepakt, en ondersteun mensen bij het hulp krijgen door de gemeente. De saamhorigheid en samenwerking met Vaktechnisch Adviseurs en Beoordelaars hielpen enorm wanneer er weer negatieve berichtgeving was. We weten waarvoor we het doen en helpen elkaar om daar elke dag weer voor bezig te zijn.”
De UHT is een organisatie met het hart op de juiste plek. Mooie afdelingen zoals het Brede Hulpteam (BHT) en het Ondersteuningsteam Buitenland (OTB) dragen hier ook aan bij. In Zwolle worden alle ouders die in een urgente situatie zitten geholpen. Daar worden aanvragen van mensen in de meest schrijnende situaties met de meeste spoed behandeld, soms al binnen een paar dagen.
Ik sluit het gesprek af met een goed gevoel. Het trotse gevoel van Jan en Ingrid bekruipt mij ook. De UHT is een betekenisvolle organisatie, en met gepaste trots ben ik blij dat wij als Verder daar ook een steentje aan hebben kunnen bijdragen.
Op weg naar buiten laat Jan ons nog even kennismaken met een aantal mensen, zoals een van de Vaktechnisch Adviseurs. Enthousiast vertelt hij dat hij blij is met zijn werk.
Ik stap in de auto om naar huis te rijden, maar blijf nog even stilstaan om na te denken over alle verhalen die vandaag zijn gepasseerd. Wat een enthousiaste mensen heb ik ontmoet!