Geldzorgen bij studenten: De cruciale rol van budgetcoaches
In een recent artikel in Het Parool werd besproken hoe financiële zorgen het privéleven en de studieresultaten van studenten beïnvloeden. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) zet daarom budgetcoaches in om studenten te helpen hun financiën op orde te krijgen. Wij spraken met Raymon Smit, budgetcoach werkzaam bij Verder, over zijn ervaringen en inzichten.
Introductie en Ervaring
Raymon Smit is nu een jaar werkzaam als budgetcoach bij verschillende MBO-scholen in Amsterdam en sinds kort ook bij de HvA. “Mijn eerste indruk bij de hogeschool was de grote diversiteit onder de studenten, zowel in achtergrond als in leeftijd,” vertelt Raymon. “Dit zorgt voor andere vragen en uitdagingen dan ik gewend was bij het MBO. Ook op het HBO zie je dat veel studenten met financiële vragen of problemen worstelen.”
Verschillen Tussen HBO en MBO
De financiële problemen van HBO- en MBO-studenten vertonen zowel overeenkomsten als verschillen. “Op het HBO is de situatie vaak complexer,” legt Raymon uit. “Oudere studenten hebben soms al kinderen of zijn ZZP’er naast hun studie, wat hun belastingaangifte en stageverplichtingen bemoeilijkt. Daarnaast zie je ook veel studenten die kampen met schulden door achteraf betalen en gokken, wat mede door sociale media en hoge verwachtingspatronen wordt versterkt.” Dit laatste is te zien bij zowel HBO- als MBO-studenten.
Huidige Ervaringen en Uitdagingen
De studenten zelf maken zich het meest zorgen over de korte termijn. “Studenten vragen zich vooral af hoe ze de maand doorkomen, zonder echt naar de toekomst te kijken,” aldus Raymon. “Ik stel hen vaak de vraag waar ze over drie jaar denken te staan. We werken samen aan een budgetplan en kijken of er gemeentelijke voorzieningen zijn waar ze recht op hebben. Inzicht in hun financiën is cruciaal, veel studenten hebben geen idee wat er maandelijks binnenkomt of uitgaat.”
Impact van Geldzorgen
Geldzorgen hebben een directe impact op het privéleven en de studieresultaten van studenten. “Absentie en te laat komen kan ook te maken hebben met financiële zorgen,” zegt Raymon. Docenten kunnen het gesprek hierover aangaan en de student doorverwijzen naar de budgetcoach. De budgetcoach geeft docenten ook tips om het gesprek over financiën te voeren. “Stress door financiële zorgen maakt het moeilijker om te leren. Ik heb gezien dat financiële begeleiding echt een verschil kan maken. Studenten die leren sparen en bewuster omgaan met hun geld, ervaren minder stress en presteren beter.”
Praktische Tips
Raymon deelt graag enkele praktische tips voor studenten: “Het opstellen van een budgetplan is een goede eerste stap. Daarnaast wijs ik studenten op gemeentelijke voorzieningen en eventuele toeslagen. Kleine veranderingen, zoals geen snacks meer kopen bij bijvoorbeeld de Albert Heijn to go maar meenemen van huis, kunnen op jaarbasis veel geld besparen.”
Toekomst en Verbeteringen
Voor de komende maanden heeft Raymon duidelijke plannen: “We willen beter inzicht krijgen in de problemen die studenten ervaren en hoe we hen het beste kunnen helpen. Dit doen we door gestructureerd data te verzamelen en te analyseren. Het is een proef, maar het doel is om erachter te komen welke problemen er veel voorkomen en hoe we studenten het beste financieel kunnen begeleiden.
Raymon haalt veel voldoening uit zijn werk als budgetcoach. “Het mooiste vind ik dat ik echt een verschil kan maken in het leven van studenten. Door hen te helpen met hun financiën, kan ik hun toekomstperspectief veranderen. Ik vind het belangrijk dat studenten trots op zichzelf zijn, ook als ze nog dromen hebben die ze willen waarmaken. Af en toe achterom kijken en zien hoe ver je al bent gekomen, is minstens zo belangrijk.”
Het werk van budgetcoaches zoals Raymon Smit is erg belangrijk voor studenten met geldzorgen. Door hun begeleiding kunnen studenten zich beter concentreren op hun studie en persoonlijke ontwikkeling, wat uiteindelijk bijdraagt aan hun succes op de lange termijn